TERMINAI

ADRESAS: http://www.aruodai.lt/paieska2/terminas.php?TeId=3806&back=home

TERMINAS: GAVĖNIA

APIBRĖŽIMAS: 46 dienos nuo Pelenų dienos iki Didžiojo šeštadienio.

PLAČIAU APIE TERMINĄ:
46 dienos nuo Pelenų dienos iki Didžiojo šeštadienio – atgailos, susilaikymo, pasninko laikotarpis, ruošiantis Kristaus prisikėlimo šventei – Velykoms. XIX a. katalikai trečiadieniais, penktadieniais ir šeštadieniais laikėsi sauso pasninko (nevalgė ne tik mėsos, bet ir pieno). Vėliau pasninkas lengvėjo. Visą laikotarpį nebuvo šokama (draudimų daug kur laikomasi ir dabar), dainuojama (su tam tikromis išimtimis Dzūkijoje), keliama vestuvių, triukšmingesnių pobūvių.

AUKŠTESNI LYGMENYS: ETNOLOGIJA | KALENDORINĖS ŠVENTĖS IR MINĖTINOS DIENOS | TRADICINĖS | KILNOJAMOS ŠVENTĖS IR LAIKOTARPIAI
ETNOLOGIJA | KALENDORINĖS ŠVENTĖS IR MINĖTINOS DIENOS | TRADICINĖS | KILNOJAMOS ŠVENTĖS IR LAIKOTARPIAI

SUSIJĘ TERMINAI:
PELENŲ DIENA
DIDYSIS ŠEŠTADIENIS
ŠV. JUOZAPO DIENA
GAVĖNIOS DAINOS

ATITIKMENYS:
ang. Lent
SIMPSON, J.; ROUD, S. Oxford Dictionary of English Folklore. Oxford: University Press, 2000, p. 212.

rus. Velikii Post
NEKRYLOVA, A., F. Kruglyi god. Russkii zemledel’cheskii kalendar‘. Moskva: Pravda, 1991, s. 452.

vok. Fastenzeit
ERICH, O. A., BEITL, R. Wörterbuch der deutschen Volkskunde. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag, 1996, S. 206.

TERMINO ŠALTINIAI:
VYŠNIAUSKAITĖ, A. Mūsų metai ir šventės. Kaunas: Šviesa, 1993, p. 37-40.

PASTABOS: Kai kada šiuo laikotarpiu pasilinksminimai buvo rengiami per šv. Juozapo (keltos ir vestuvės), bei Vasario 16-ąją dienas. ŠAKNYS, Ž. B. Kalendoriniai ir darbo papročiai Lietuvoje XIX a. pabaigoje – XX a. pirmojoje pusėje. Jaunimo vakarėliai. Vilnius: Diemedis, 1996, p.53.

STRAIPSNIO AUTORIUS: 2005-12-23 saknys@istorija.lt

©: Sukūrimas, Lietuvos istorijos institutas

Atgal