Paieška Bronislavos Kerbelytės "Lietuvių pasakojamosios tautosakos kataloge" | |
Žanrinis skyrius: | Stebuklinės pasakos |
Žanrinis poskyris: | Nepaprasti priešininkai |
Tipo numeris ir pavadinimas: | AT 327 A - Vaikai ir ragana |
Tipo variantų ir kontaminacijų skai?ius: | [73; 12] |
Tipo aprašymas: | |
1.1.1.15. Herojus pakeičia save kitu personažu ar objektu 1.1. H išsaugo gyvybę: Ragana nori iškepti berniuką. Berniukas sako nemokąs atsisėsti į ratelius / atsigula ant ližės, bet išskečia kojas. Kai ragana rodo, kaip reikia elgtis, įkiša ją į krosnį. – 1.1.1.15. [3]: Ž 2331(9328); R 10a(86), 1322(81). 1.2. H patenka į sunkią buklę: Pamotė nori nusikratyti posūniu / podukra. / Motina nekenčia kvailo sūnaus. – P 5.2.2.2. H išsaugo gyvybę: 1.1.1.15. [3]: Ž 2230(551); V 2023(120); R 5131(189). Įvairūs [4]: R 1594(10), 1909(122); D 4433(116), 4475(107). 4.1. H patenka į A priklausomybę: Brolis ir sesuo randa bandelėmis dengtą trobelę, laužo stogą; ragana juos įsiveda į vidų ir uždaro. – 1.2.1.6. / Duktė eina maudytis, ragana ją pagauna. – 1.2.1.3. / Pamotė liepia tėvui išvežti vaikus į mišką. – P 5.2.2.2.; Berniukas žymi kelią akmenėliais, grįžta namo. – 5.1.2.1.; Antrą kartą berniukas žymi kelią duonos trupiniais; juos paukščiai sulesa. Vaikai neranda kelio. – 5.2.1.1.; 1.2.1.6. H išsaugo gyvybę: 1.1.1.15. [10]: Ž 788(49); V 344(694, 735), 1432(293), 1783(177), R 346(165), 1867(114), 2234(4); S 1001(113); D 4473(55). Įvairūs [1]: Ž 4772(112). 5.1. H išsaugo gyvybę: 1.1.1.15. A sužino, kad H gyvas: Motina valgo ir giria sūnaus mėsą, o tas atsiliepia, kad skani sesers mėsa. – 1.2.1.1. / Svečiai valgo mėsą ir randa pono dukters žiedą. – 1.2.2.1. [2]: Ž 1505(34); D 1824(233). 5.2. H patenka į sunkią būklę: P 5.2.2.2. H išsaugo gyvybę: 1.1.1.15. A sužino, kad H gyvas: 1.2.1.1. [1]: D 4161(32). H patenka į A priklausomybę: 1.2.1.6. / 1.2.1.3. / P 5.2.3.2.; 5.1.2.1.; 5.2.1.1.; 1.2.1.3. H išsaugo gyvybę: 1.1.1.15. H išsivaduoja: Mergaitės pribėga upę, pasikloja rankšluostį ir perplaukia / antis perkelia vaikus per upę. / Varnos sumeta plunksnų – vaikai parskrenda namo. – 1.1.2.3. / Šungalviai pamato mergaitės atvaizdą vandenyje; laka vandenį ir sprogsta. – 1.1.1.21. [4]: Ž 3574(36); V 350(245); R 456(10); S 3517(1249). Įvairūs [1]: R 3835(1546). H patenka į A priklausomybę / į sunkią buklę: 1.2.1.6. / 1.2.1.3. / P 5.2.2.2. H išsaugo gyvybę: 1.1.1.15. A sužino, kad H gyvas: 1.2.1.1. / 1.2.2.1. H išsivaduoja: Berniukas įlipa į medį; raganos ima medį graužti. – 1.1.1.4. (Vilkas pasako, kad medis pastorėtų. Taip ir atsitinka. – 1.1.1.17.; Paukččiai sumeta plunksnų, berniukas pasidaro sparnus ir parskrenda namo. / Paukščiai parneša berniuką namo.– 1.1.2.3.). [21]: Ž 370(125), 2145(171, 172); V StŽ 90, 2463(46); R I 331(2), 768(414), 1891(17), 4106(5), CABR F 12 – 464 p. 22; S 372(37), 1001(105, 112), 1262(30), 2274(144), 4767(47); D LPDI 23, 25, 1358(12), 4312(28), 4325(179). Įvairūs [4]: Ž 5038(46); R 1348(12); S BsLP 2 p. 154; E BsLPY 3 202. H patenka į A priklausomybę: 1.2.1.6. / P 5.2.2.2.; 5.1.2.1.; 5.2.1.1.; 1.2.1.6. H nepavyksta išsivaduoti: Ragana liepia berniukui iškišti pirštą: ar jis riebus. Berniukas iškiša kauliuką / pagaliuką. (Trečią kartą berniukas iškiša pirštą / ragana sako kepsianti ir neriebų). – 1.1.1.11. H išsaugo gyvybę: 1.1.1.15. [9]: V 5083(6); R 260(177), 450(57), 2852(389), 5078(43); D I 595(6), I 624(9), 2641(62), 2786(54). Įvairūs [1]: R 262(69). H patenka į A priklausomybę: 1.2.1.6. / P.5.2.2.2.; 5.1.2.1.; 5.2,1.1.; 1.2.1.6. H nepavyksta išsivaduoti: 1.1.1.11. H išsaugo gyvybę: 1.1.1.15. H išsivaduoja: Moteris paslepia vaikus po linais, o raganai sako pasakysianti apie vaikus, kai linus nurausianti, sukrausianti, pamerksianti. – 1.1.1.1. / 1.1.2.3. [2]: R 1888(38); S I 133(167). Įvairūs [1]: R 1780(134). H patenka į A priklausomybę: 1.2.1.6. / 1.2.1.3. / P 5.2.2.2.; 5.1.2.1.; 5.2.1.1.; 1.2.1.6. H nepavyksta išsivaduoti: 1.1.1.11. H išsaugo gyvybę: 1.1.1.15. A sužino, kad H gyvas: Ragana randa savo dukters galvą ir supranta ją suvalgiusi. – 1.2.2.1. / 1.2.1.1. H išsivaduoja: Vaikai bėgdami meta šepetį – pasidaro giria, meta kamuolį – atsiranda kalnas. Ragana girią prakerta, kalną prakasa. – 1.1.1.4. (Vaikai meta rankšluostį – atsiranda e˛eras. Ragana geria vandenį ir sprogsta. – 1.1.1.21.). / Vaikai įlipa į medį, o ragana jį graužia. – 1.1.1.4. (Paukščiai sumeta plunksnų, vaikai išskrenda. – 1.1.2.3.). [10]: Ž 3034(157), 4056(304), V 4949(156); BsLPY 4 92, LTU 280, 346(162), 452(103), 1446(3); D 449a(97, 190). 5.2.1.1. Herojus pažymi kelią netinkama priemone H atkuria kontaktus + praranda kontaktus su Ha: Tėvai išveža vaikus į mišką. Berniukas žymi kelią akmenėliais, grįžta namo. Antrą kartą berniukas žymi kelią duonos trupiniais; juos paukščiai sulesa. Vaikai neranda kelio. – 5.1.2.1. + 5.2.1.1. [8]: Ž 4541(31), 5053(216); V 3783(424) R 1129(43), 1894(58), 3987(198); D 3717(163), 4312(57). | |
Bendrą tipo aprašymą žr. Lietuvių liaudies pasakų repertuare |